Verantwoordelijk zijn voor het bestellen van kantoorartikelen? Ik vond dat geen straf

Verantwoordelijk zijn voor het bestellen van kantoorartikelen? Ik vond dat geen straf

In Lifestyle by Roryblokzijl8 Comments

Verantwoordelijk zijn voor de logistiek binnen een bedrijf? Je bedoelt een magazijn? Maar ook kantoorartikelen? Ja, ik weet het nog als de dag van gisteren. In mijn verschillende rollen bij diverse bedrijven – als customer service medewerker, medewerker binnendienst, secretaresse maar ook als directiesecretaresse – heb ik mij door de jaren heen veelvuldig bezig gehouden met het bestellen van producten en het op orde houden van de voorraad.

Rory, bestel jij even wat kantoorartikelen?

Wel iets meer gericht op kantoorartikelen overigens. Dat heb ik altijd ervaren als een speciaal onderdeel van mijn beroep. Want je wilt ervoor zorgen dat alles wat men – op de afdeling of binnen het bedrijf  – maar nodig zou kunnen hebben er is. Al is een te grote voorraad ook niet iets dat je graag wilt. Ik heb het over pennen, potloden, labels, etiketten, maar ook – toen ik nog als medewerker binnendienst bij een importeur van heren modejacks werkte – over vrachtbrieven, douaneformulieren, verpakkingstape en paklijst enveloppen.

Mag ik 100 euro- en blokpallets bij u bestellen?

Later – toen ik bij een klein import- en exportbedrijf in kleding werkte – kwam daar het beheer van het magazijn bij. Of eigenlijk hield ik mij destijds voornamelijk bezig met het bestellen van pallets (in mijn beleving bestonden er toen alleen maar blok- en europallets). Als ik nu even zo op de site scroll van Logistiek Concurrent – gevonden via vriend Google – dan zie ik dat de tijden echt veranderd zijn. Niet alleen zie ik nu ook dat er verschillende soorten houten pallets zijn – elk met een ander draagvermogen (drukwerkpallets hebben een draagvermogen van 750 kg, een van de europallets die ik vond juist 1500 kg) – maar ik zie dat er nu zelfs kunststof pallets verkrijgbaar zijn.

Anton, moet je geen gehoorbescherming dragen?

Hoe handig is het ook dat je attributen voor de veiligheid van je medewerkers meteen bij kunt bestellen. Ik weet nog goed dat ik bij een klein bedrijf op een industrieterrein hier in de buurt werkte en dat de persoon die zorgde voor de ontvangst en verzending van goederen in ons magazijn al wat ouder was (eigenlijk gepensioneerd) en het werk helemaal in zijn eentje deed. Hij had dan wel weer de beschikking over een palletwagen en werkschoenen, maar ik zag hem zelden rondlopen met gehoor- en hoofdbescherming. Terwijl dat wel heel belangrijk is.


Een palletwagen met ingebouwde weegschaal, ik vind het handig (photocredits: Logistiek Concurrent)

Totaalleverancier van de logistiek!

Als ik nu naar een palletwagen van Logistiek Concurrent kijk, dan zie ik dat de tijden echt behoorlijk veranderd zijn. Waar Anton – mijn collega van het magazijn destijds – het moest doen met een eenvoudig exemplaar lees ik nu dat je ook weer keuzes hebt uit palletwagens met een verschillend draagvermogen, maar ook met bijvoorbeeld een zogenaamde ‘quick lifter’ en wat dacht je van een exemplaar met een ingebouwde weegschaal? Handig! Dat je ook los onderdelen kunt bestellen (zoals een stuur- of voorwiel) is trouwens reuze economisch én besparend. Ik zie dat je ook kantoorartikelen kunt meebestellen. Alles in een mandje dus, zoals ik dat vroeger zou zeggen.

Kantoorartikelen? Dan moet je bij Rory de sleutel van het magazijn halen

Heel eerlijk had ik het gevoel dat men altijd een beetje neerkeek op een taak als het bestellen van kantoorartikelen of andere logistieke producten. Nu vond ik dat laatste altijd wel wat lastiger, omdat ik niet altijd in kon schatten wat voor soort pallets we precies nodig hadden, maar daar is de interactie met collega’s juist zo goed voor. En kantoorartikelen bestellen vond ik eerlijk gezegd altijd erg leuk. Het is gemakkelijk, afwisselend en ik houd van het aanbrengen van orde in het kleine kantoormagazijn. Een mooie indeling bedenken en het ook netjes houden. Dat is wel iets dat bij mij past.

Digitaal versus fysiek archiveren

Gek genoeg ben ik thuis – privé met opruimen, maar ook voor wat betreft mijn ’thuiskantoor’ (aka de eettafel) – een stuk minder goed georganiseerd. Misschien is het tijd om ook die ruimte eens goed in te delen en daar kantoorartikelen voor te gebruiken. Dat gezegd hebbende moet ik maar weer eens een aantal ordners en tabbladen aanschaffen. Noem mij ‘oldskool’ – mijn broertje is zeventien jaar jonger en verklaarde lachend dat hij alleen nog maar digitaal archiveert – maar ik geloof in fysieke administratie. Ik blijf niet verkrampt vasthouden aan oude tijden, maar ik merk zelf dat ik er rustig van word als ik fysiek het een en ander terug kan vinden.

Hoe goed ben jij in opruimen en archiveren? En wat zijn jouw favoriete kantoorartikelen?

Tot de volgende keer.

Rory Blokzijl

 

 

 

Logistiek Concurrent heeft mij geïnspireerd tot het schrijven van dit artikel