Thuisonderwijs, mijn schema? Is geen schema

Thuisonderwijs, mijn schema? Is geen schema

In Opvoeding, Ouders, Persoonlijk by Roryblokzijl12 Comments

Oh, ik weet het nog wel hoor. Die allereerste dag in maart dat de scholen waren gesloten en het officiële thuisonderwijs was begonnen. Het gaf meteen een enorme druk. We zijn nu met zijn drietjes thuis en H. (hoofdverdiener) sluit zich de hele dag van zeven tot half zes op om te werken. Het thuisonderwijs zou dus op mij neerkomen. Je hoefde maar (online) om je heen te kijken en de schema’s van moeders, mamabloggers en meer ervaringsdeskundigen vlogen je om de oren. Om 09.00 uur beginnen, dan om 10.00 uur een snackje. 10.15 uur door met spelling. En ga zo maar door. Braaf als ik ben, maakte ik ook een schema en dacht serieus dat ik dit bij ons thuis ook wel ‘even’ zou invoeren en doen. Nou, niet dus.

Thuisonderwijs? Weektaak to the max

Want een paar dagen later kwam de school van ons dochtertje – voor het thuisonderwijs – met een fysieke weektaak (zoals de kinderen die normaal gesproken iedere maandag in de klas ontvangen), nu ingevuld voor de komende week in de (quarantaine) thuisperiode èn met fysieke boekjes en werkboeken erbij. Een keer per week moesten we dat pakketje vanaf dat moment bij school ophalen. Best te doen, zou je denken. Zeker omdat per taak ook het aantal minuten vermeld was, dat je ermee bezig zou zijn. Een strakke planning (vond ik). Leuk hoor, maar ik kreeg daar wat paniek van. Want natuurlijk loopt het thuis toch altijd net even anders.

Schoolwerk fysiek of digitaal voor het thuisonderwijs? Weet je wat? We doen het gewoon allebei

Toen de week daarna een mix kwam aan thuisonderwijs (zowel online te downloaden als fysiek via een bezoekje van de juf – op gepaste afstand – aan de voordeur) van (werk)boeken èn een digitale weektaak met daarin opgenomen linkjes naar externe sites. En er ook nog verteld werd dat je evengoed voor een handleiding naar de groepspagina van de website van de school diende te gaan was ik bijna klaar. Zeker toen er ook nog iedere dag goedbedoelde ‘werkjes’ en adviezen van de leraar gym per mail binnenkwamen… Ik werd er gek van en kreeg het bijna benauwd van alles wat ‘moest’.

Veilig en vertrouwd

Heel toevallig stuitte ik op een mooi verhaal van een kinderpsycholoog uit Amerika die – kort gezegd – benadrukte dat het zoveel meer van belang is dat een kind zich veilig en vertrouwd voelt thuis in plaats van dat je jouw kind opjaagt of pusht om het schoolwerk af te krijgen. Want weet jij wat het effect zal zijn van deze intense crisis op een kind? Waar ik in eerste instantie nog bang was voor een trauma (ok, dat is wat overdreven) merk ik dat ik nu – na de eerste drie weken het een en ander te hebben uitgeprobeerd – veel meer de nadruk leg op een (thuisonderwijs) ‘les’-dag in de flow.

Thuisonderwijs, mijn schema? Is geen schema

Begin de dag met je kind te knuffelen

Als eerste staan we op een heel andere manier op dan normaal gesproken doordeweeks. Dochtertje komt nog even bij mij in bed om te knuffelen en spelen. Dan gaan we rustig ontbijten. Na het ontbijt pakken we een schoolvak aan. Vaak ga ik daarna douchen (en dan mag ze even televisie kijken). Als ik weer beneden ben kleed zij zich aan en gaan we weer een andere taak doen. De rest van de dag wisselen we het schoolwerk af met ontspanning. Zoals voetballen in de tuin, dansen voor de laptop, samen kleuren of anders. Een ultieme tip? Muziek met Sander, iedere dinsdag van 10.00 tot 10.45 uur. Erg leuk en vermakelijk voor zowel de kleintjes als de iets oudere kinderen (in de leeftijd van Mila, dus rond de 8 jaar). Houd zijn Facebook-pagina in de gaten voor updates.

Iedere dag een andere lunch

De lunch nuttigen we altijd met zijn drietjes. Even een moment samen. Maar wel iedere dag anders, zodat je jezelf blijft prikkelen. En je de dagen op deze manier iets meer kunt onderscheiden (hands up voor wie soms niet meer weet welke dag het is?). Dat betekent de ene dag pannenkoeken bakken, de andere dag een salade maken. Dan weer buiten lunchen en soms weer binnen. Na de lunch komt er weer een schooltaak, waarna we samen een uurtje naar buiten gaan, de wijk in (gepaste afstand en eerder met een hele grote boog om mensen heen lopen). Soms gaat ze skeeleren, dan weer steppen. Even eruit en een frisse neus halen.

Efkes naar buiten

Erna gaat ze met haar vader ook nog even naar buiten (een rondje lopen of fietsen of iets anders) en dan begint het schoolwerk weer. Dus hebben we het altijd ‘af’? Nee, al komt het wel in de buurt. Zijn we dan uiteindelijk de hele dag bezig? Ja. Het is niet zo dat ze – zoals de juf wel instrueert – om 14.00 uur klaar is. Liever pak ik het op een veel lossere manier aan, waardoor het meer in balans is. Speelser aanvoelt in plaats van veel te schools. Aan het einde van de week (als ik terugkijk naar de laatste twee weken) heeft ze nagenoeg alles af. En soms ook niet. Dan pakken we soms in het weekend de instructies er nog even bij en doet ze nog wat schoolwerk. Maar meestal laten we het gewoon gaan.

In het weekend? Geen thuisonderwijs bij ons…

Want het is ook heel belangrijk om het weekend het weekend te laten zijn. Een ‘break in the week‘, net even anders dan een doordeweekse dag. Geen papa die werkt (wel een mama, dat dan weer wel), maar net even meer ontspanning en rust. Geen druk vanuit school. Geen push vanuit ons. Relaxen in huis en in de tuin. Net even wat vaker naar buiten. Spelletjes doen. Chillen.

We doen het met zijn allen

Want laten we wel wezen, uiteindelijk gaat het erom dat we dit met zijn allen doen. #socialdistancing #ikblijfthuis #stayathome Maar wèl op een manier waar we ons goed bij voelen. Dus voor wat betreft het thuisonderwijs kies ik ervoor om zo min mogelijk druk en stress te ervaren (zowel voor ons dochtertje als voor mijzelf) en ervoor te kiezen dat de dag ‘in de flow’ geleefd wordt. Minimale hoeveelheid stress. Maximale ervaring van veiligheid en vertrouwen. In elkaar. In jezelf.

Hoe ervaar jij de druk van ‘juf mama’ (of ‘meester papa’) zijn? En heb jij nog tips?

Tot de volgende keer.

Rory Blokzijl

 

Thuisonderwijs, mijn schema? Is geen schema

Wist je dat ik 14 april live (via Skype) te gast was bij het televisieprogramma Koffietijd over het onderwerp thuisonderwijs? Dit kun je hier terugzien. De volledige vlog vind je op de Facebookpagina van Koffietijd en hieronder!

 

Dit onderwerp werd vermeld als suggestie om over te schrijven in de blogpost van Esmée (van Blogger by Nature). Dat vond ik een heel goed idee! (check trouwens de site voor het ‘Blogger by Nature’-event op 6 september 2020

 

 

Ja! Stuur mij meer tips, adviezen en persoonlijke verhalen.

[ Vul je mailadres in en klik op ok! ]