Op een motor rijden? Ik doe het (nog) niet. Wel heb ik er altijd met een schuin oog naar gekeken. Ik weet nog goed – ik werkte bij DNB in die tijd – dat er veel collega’s met de motor naar het werk kwamen. Heel handig, want destijds stonden zowel de snelwegen A6, A1 en A10 altijd muurvast. Het was eerder regel dan uitzondering dat we steeds eerder – denk aan 6 uur ’s ochtends – van huis moesten om minder lang in de file te staan. De momenten dat ik halsoverkop bij een tankstation moest parkeren om rennend de weg naar het toilet te vinden? Been there, done that. Met als hoogtepunt (of eigenlijk dieptepunt) die keer dat ik na anderhalf uur filerijden –ย ad randomย – een drukkerij binnenrende in het centrum van Amsterdam omdat ik het รฉcht niet meer volhield.
Je staat in de file en je moet naar het toilet
Ja, plassen (ik zeg het maar zoals het is) is echt wel een ding voor mij. Ik heb nu eenmaal een kleine blaas en ik houd het – met name in de ochtend – heel slecht in. Overigens is dat ook het slechtste dat je kunt doen vind ik. De meeste mensen denken dat je daarmee je blaas traint, maar eerlijk gezegd vind ik het slecht voor je lijf. Het heeft ook iets heel onlogisch. Je lichaam (nieren) wil afvalstoffen kwijt en jij houdt het juist vast. Klinkt plausibel toch? Maar goed, dat is wel het grote nadeel van lange files. Je zit namelijk ‘vast’ in je auto en kan er echt niet zomaar uit om langs de kant van de weg een plas te plegen. Als vrouw al helemaal niet. Tenzij je een zogenaamd ‘plastuitje’ gebruikt, maar dat is iets voor een andere keer.
Vrijheid maar ook gevaar
Afijn, wat ik maar wilde zeggen. Het viel mij toen al op dat motorrijders heel veel vrijheid hebben, omdat ze nu eenmaal met hun motor gemakkelijker langs en om de drukte heen kunnen rijden. Ze kunnen nu eenmaal makkelijker (en sneller) van rijbaan wisselen, al komt daar ook best wel wat gevaar bij kijken. Want de auto’s moeten je wรฉl goed kunnen zien. Doen ze dat niet en de auto wisselt zelf van baan, terwijl de motorrijder dat ook wil doen? Je hebt het vast weleens gezien. Het brengt behoorlijk wat spannende situaties met zich mee. Los daarvan ben je รญn een auto nu eenmaal beter beschermd dan wanneer je op een motor rijdt.
Welke kleding draag je op de motor?
Misschien kleden de motorrijders zich daar ook wel naar. Tenminste, als je jezelf goed voorbereidt. Want jezelf veilig aankleden voor een ritje op de motor kan echt van levensbelang zijn. Hoe voorzichtig je zelf ook rijdt, toch ben je altijd afhankelijk van de andere partij (auto). Stel dat je toch in een val- of glijpartij belandt, dan kan goede motorkleding veel ellende voorkomen.
Kies jij voor leder of textiel?
Wist je dat het dragen van motorkleding op dit moment niet verplicht in is Nederland, maar wel sterk aan te raden? Nooit geweten trouwens dat er verschillen zijn tussen de toepassing van lederen kleding en motorkleding van textiel. Want rijd je met name op het circuit? Dan kun je het beste kiezen voor lederen kleding. Maar vind je het juist belangrijk dat je pak wind- en waterdicht is? Dan kun je beter zoeken naar een goed waterdicht motorpak van textiel!
Zeer slechte resolutie, oude foto uit 2007, ik draag dan wel geen helm en motorkleding, maar dit was dan ook voor een fotoshoot. Alleen maar even poseren op een – geparkeerde – politiemotor.
Wat is nog meer essentieel op de motor?
Maar er zijn nog meerdere producten van belang wanneer je op een motor rijdt. Ik belandde bij een zoektocht op het internet bij het bedrijf ‘Voordeelhelmen’ en ik zag dat deze webshop (ze hebben trouwens ook nog vijf fysieke winkels) naast motorkleding ook accessoires verkoopt. Zoals (motor)laarzen, handschoenen en allerlei andere producten. Want natuurlijk is een goede helm ook essentieel als je motor rijdt. Maar niet alleen dan. Is het jou ook opgevallen in het straatbeeld dat je – naast de reguliere e-bikes – ook ‘high speed e-bikes’ voorbij ziet razen? Een high speed e-bike noem je officieel een ‘Speed Pedelec’.
Van motor naar Speed Pedelec
Een wat? Een speed pedelec is een tweewieler met elektrische trapondersteuning. Het belangrijkste verschil tussen de elektrische fiets en de speed pedelec is de maximale snelheid waarbij de fiets je ondersteunt als je meetrapt. Die laatste heeft een maximale snelheid van 45 kilometer per uur (!). En juist, vanwege die hoge snelheid is het verplicht om hierop een goedgekeurde (NTA 8776) speed pedelec helm te dragen. Deze is veilig, comfortabel en ook geschikt voor gebruik op een snorfiets of snorscooter. Ik zou zelf niet anders willen trouwens. Zo draagt onze tienjarige op haar fiets รกltijd een fietshelm. Wij vinden veiligheid nu eenmaal belangrijk.
Wist je dit? Voorwaarden om op een speed pedelec te rijden
- je moet minimaal 16 jaar zijn;
- natuurlijk wel een bromfietsrijbewijs (type AM) hebben;
- een goedgekeurde bromfietshelm of een goedgekeurde speedpedelec-helm dragen (landelijk verplicht sinds 2017 op de speed pedelec, maar vanaf 2023 ook op de snorfiets)
- vanzelfsprekend verzekerd zijn (WA =ย wettelijke aansprakelijkheid)
- je kentekenbewijs bij je dragen
- wรฉl op het fiets-/bromfietspad rijden of op de rijbaan, maar niet op het fietspad!
Motor muis?
Dit is het fijne van onderzoek doen. Je leert heel wat bij. Niet alleen voor mijzelf (ik zie mijzelf toch nog niet een ‘motormuis’ worden – zoals sommigen gekscherend roepen) maar ook voor bijvoorbeeld mijn dochter voor de toekomst. Ik hoor je bijna denken: “Hรฉ, ze is bijna 11 jaar, niet 16 (speed pedelec)“. Maar toch, een moeder wil goed voorbereid zijn. Deze moeder in ieder geval wel.
Rijd jij op een speed pedelec of motor (of wil je dat misschien in de toekomst)? En wat is volgens jou het grootste pluspunt?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl
Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking