Eet jij volgens de (vernieuwde) Schijf van Vijf?

Eet jij volgens de (vernieuwde) Schijf van Vijf?

In Lifestyle, Opvoeding, Ouders by Roryblokzijl6 Comments

De Schijf van Vijf, over nostalgie gesproken. Ik kan mij nog als de dag van gisteren herinneren dat we daar op de basisschool veelvuldig over hebben gesproken. Volgens mij hing de Schijf van Vijf zelfs op de deur van het klaslokaal. Maar de details? Die weet ik eerlijk gezegd niet meer precies.

Een glas melk is goed voor elk?

Thuis – in mijn jeugd – moest ik twee glazen melk en een glas karnemelk per dag drinken. Bruine boterhammen met margarine en kaas. Soms (runder-)vleeswaar. Heel soms jam. Ons avondeten was voornamelijk Hollands, maar wel gevarieerd. Alle soorten groentes kwamen op tafel. Niet suf gekookt, maar nog lekker knapperig. Althans, zo was het in mijn herinnering. Niet teveel vlees. Normale porties. Maar vis? Dat weer niet zo vaak.

Enter: frisdrank, koffie, snoep en chips…

Toen ik op mijn twintigste ging samenwonen ging ik eigenlijk in hetzelfde patroon door. Alleen kwamen daar ‘stiekem’ dingen als frisdrank, koffie, snoep en chips bij. In de versnelling. Fruit daarentegen ging wat in zijn achteruit.

PDS? Wat is dat?

Toen was daar ineens het Prikkelbaar Darm Syndroom. En was het gedaan met suiker in mijn thee of koffie. Minderde ik überhaupt met koffie (daar heb ik behoorlijk wat moeite mee gehad). Minder melkproducten. Geen frisdrank meer (geen enkel probleem). Minder snoep.

Pietje vitamientje?

Mijn moeder en Huib’s moeder begonnen te hameren op meer fruit. Ik ging veel gevarieerder koken. Het ging de goede kant op. Maar die Schijf van Vijf? Die was ik allang vergeten.

Zwangerschap to the max

De echte grote ommezwaai kam op het moment dat ik spontaan en zo gewenst zwanger was geworden. De vele jaren ervoor at ik al regelmatig fruit, maar nu werd het explosief meer (mijn ultieme zwangerschapsbehoefte). Ik ging nog minder vlees eten. Regelmatige vette vis en nu dan toch een tikje meer melk.

Eet jij volgens de (vernieuwde) Schijf van Vijf?

Verandering van spijs doet eten

Ik kan oprecht zeggen dat we sinds de geboorte van onze dochter heel gevarieerd eten. Ik kijk echt naar de dagen, onze behoeftes en stem de maaltijden in een week goed op elkaar af.

Honderd procent gezond? Dat denk ik niet. Maar zeker gezond genoeg. Hoofdingrediënt van de avondmaaltijd is groente (met zijn drietjes rond de 600 gram). Ik varieer in aardappels, pasta, rijst, quinoa en bonen. Nee, ik neem niet alles in de volkoren variant. Afwisseling daarin is in mijn optiek beter. Soms vlees, maar zeker niet iedere dag! Minimaal een keer per week vette vis (onverzadigde vetten). Ik maak regelmatig verse soepen met veel groente erin verwerkt.

Onze ‘morning mocktail‘ bestaat dan ook uit sinaasappels, een citroen, een grapefruit en vaak ook nog een limoentje. En dat dus allemaal geperst. Verder een kom met muesli, stukjes kiwi, banaan , blauwe bessen, walnoten en (Griekse) yoghurt.

Eet jij volgens de (vernieuwde) Schijf van Vijf?

Vernieuwde Schijf van Vijf

Je leest het al. Niet perfect. Niet te rigide. Maar op zich best gericht op de informatie over de vernieuwde Schijf van Vijf. En…wat ik al had geleerd van ons Consultatiebureau. Altijd margarine (of halvarine) op je boterham smeren. Als basis. Want de goede vetten mogen zeker vertegenwoordigd zijn.  Nieuwsgierig? Lees meer:  Infographic – Het goede van Margarine & Halvarine

Heb jij al gehoord van de vernieuwde Schijf van Vijf?

Tot de volgende keer.

Rory Blokzijl

Meer tips, adviezen en persoonlijke verhalen in je inbox? Schrijf je in!

[ Vul je mailadres in en klik op ok! ]