Hoe vergroot je jouw slaapgenot?

Vergroot jouw slaapgenot met een Decupré matras!

In Lifestyle by Roryblokzijl13 Comments

Slaapgenot. Een woord dat steeds vaker bij mij opkomt. Want het is juist dat ‘genot’ van slaap, dat bepaalt hoe ik de dag erna doorkom. Nou nou Rory, dat klinkt wel heel naargeestig. Dat klopt, alleen voelt het soms ook echt zo. Herkenbaar? Je slaapt een dag niet goed en er is feitelijk niet zoveel aan de hand. Een beetje moe zijn we allemaal wel. Maar slaap een hele tijd slecht en je merkt het écht. Niet alleen aan je lichaam (algeheel gevoel van moeheid, zelfs misselijkheid of brak zijn) maar juist ook mentaal. Ik kan oprecht alles niet meer zien zitten op dat moment. Alles voelt zwaar en het lijkt wel alsof ik niets meer kan hebben. Kort lontje en meer.

Wat ìs slaapgenot?

En ja, dat heeft – naar mijn bescheiden mening – allemaal te maken met je slaapgenot, met de duur en kwaliteit van je slaap. Ik kan mij nog zo goed herinneren dat ik als twintig- en vooruit dertigjarige na een druk weekend naar mijn werk kwam en serieus klaagde over dat ik zo moe was. Nu moet ik heel hard lachen als ik daar weer eens aan denk. Toen ik op mijn 41ste net bevallen was van een baby. Via een spoedkeizersnede in het ziekenhuis en vlák erna toch wel direct volop aan de bak moest. Met een baby die nog nèt niet in de categorie huilbaby viel (al zijn we wel voor een paar dagen onderzoek terug gegaan naar het ziekenhuis volgens het protocol). Toen was ik pas écht moe.

En definieer ‘moeheid’?

Om de twee uur (letterlijk dag en nacht) je baby voeden en verschonen is best pittig. Euh, slaapgenot… waar ben je? Zelf teveel piekeren en sowieso in een heel andere stemming zijn (want net bevallen en eerlijk is eerlijk, ik was volgens mij best labiel), dus na het voeden niet meteen in slaap vallen. En soms zelfs helemaal niet. Afijn, twee uur later was het weer raak: voedingstijd! Uiteindelijk was het bijna niet meer vol te houden. Dat ik – dankzij interventie van een hele empathische (mannelijke!) kinderarts – na vier maanden een hele tijd iedere vrijdag- en zaterdagnacht mocht logeren en bijkomen bij mijn schoonouders was ‘heaven‘. Die nachten deed H. dan de voeding van onze baby met – eerder in die week afgekolfde -moedermelk. Die weekends bijslapen hebben mij er echt weer bovenop geholpen en daarvoor ben ik alle betrokkenen nog steeds heel dankbaar.

Iets met focussen op slaapgenot

Maar dat is inmiddels toch alweer flink wat jaren geleden Rory? Dat klopt, maar het heeft wel iets getriggerd. In die zin dat ik er heel erg op gericht ben om goed te slapen. Voldoende slaap te krijgen. Dat ik echt focus op het ultieme slaapgenot. Want het gevoel van uiterste vermoeidheid kan ik mij nog als de dag van gisteren herinneren. En dan nog niet eens alleen die vermoeidheid maar juist ook het gevoel dat je daardoor kon ontwikkelen. Het sombere, het ‘het glas is halfleeg’-gevoel dat ook echt wel fysieke consequenties heeft en dat wil ik gewoon niet meer. Dus zorg ik ervoor dat een aantal punten in de basis goed zijn (en no worries, natuurlijk doe ik het niet allemaal perfect. Ook de imperfecties deel ik met jullie).

Hoe vergroot je jouw slaapgenot?

Slaapgenot: een bed dat breed genoeg is voor jullie allebei

Onlangs logeerden we een midweek in een geweldige B&B. Alles was perfect en ook het bed lag heerlijk comfortabel. Alleen… het was vermoedelijk 1.60 meter breed en dat is voor ons dus (veel te) smal. We zijn niet groot of breed maar zijn inmiddels (van vlak voor mijn bevalling) gewend aan een bed van 2.00 bij 2.00 meter (twee matrassen van 1.00 breed en 2.00 meter lang). Heerlijk! Waarom? H. snurkte heel erg (is drastisch verminderd inmiddels, maar het gebeurt nog weleens) en draaide regelmatig in de nacht op zo’n manier dat ik elke keer bijna werd gelanceerd en dus wakker werd. Ook een tip trouwens. Aparte dekbedden! Dat voorkomt een hoop getrek en gesjor.

Matrassen die voor het broodnodige comfort zorgen

Met stip op nummer 1 na de breedte van het bed. Want dat is op zich een fijne voorwaarde, maar als het matras te hard, te zacht of te oncomfortabel is dan slaap je nog niet goed. Ik ontving van Decupré twee hele fijne matrassen (type Sept Core, bestaande uit diverse lagen traag- en koudschuim) en die liggen zó goed. Ik schreef in mijn eerdere artikel dat ik blij verrast was hoe goed het al na één nacht aanvoelde. De combinatie van schuimlagen zorgt ervoor dat je letterlijk ín het matras zakt, maar ook weer niet teveel. Waardoor je als het ware automatisch langer in dezelfde houding blijft liggen. En wil je ’s nachts toch draaien, dan gebeurt dat a) veel minder vaak – waardoor je de ander minder stoort – en b) gaat dat draaien door de samenstelling van het matras op een veel rustiger manier omdat niet het hele matras (en dat ernaast) meebeweegt. Je maakt elkaar daardoor veel minder wakker en dat is zóveel beter voor je slaapgenot.

Een slaapkamer die niet te warm is

Nooit de verwarming aan in de slaapkamer! En iedere dag lekker langdurig luchten (wij doen minimaal een half uur de ramen en deuren tegen elkaar open). In een slaapkamer hoort het lekker koel te zijn, vinden wij. Vandaar ook dat wij binnenkort airconditioning laten installeren. Toen het vorige zomer 37 graden was in de slaapkamer waren we er klaar mee. Maar dat over de temperatuur in de slaapkamer. Hoe zit het met de gevoelstemperatuur van je lichaam? Ook een pluspunt van onze huidige matrassen overigens: je hebt het niet te koud en ook niet te warm. Dat komt door de temperatuur- en vochtregulerende boventijk (overigens ook afritsbaar en wasbaar op 60 graden). Heel handig dat je zowel de boven- als ondertijk separaat kunt wassen. Goed om te weten: je gebruikt géén molton om de matrassen heen. Anders zou je door deze extra laag niet optimaal kunnen genieten van de werking van deze matrassen.

Niet te licht alsjeblieft!

Het liefst wilden we echt goed verduisterende gordijnen maar iedere keer grepen we net mis en kozen we voor een variant die het nèt niet was (bleek het uiteindelijk ‘semi-verduisterend’ te zijn. Heb je niets aan dus). Onze oplossing was om dan maar twee soorten net-niet gordijnen over elkaar heen te plaatsen (eentje in de koof van de openslaande deuren en eentje ervoor) en door een extra gordijn te plaatsen tussen onze slaapkamer en de aansluitende kleedkamer. Zo kregen we het net wat donkerder in de slaapkamer. Bevordert zeker je slaapgenot, want ik val daardoor sneller in slaap en ik word ’s morgens minder snel wakker als de zon schijnt.

Hoe vergroot je jouw slaapgenot?
Hier zie je –  niet lachen – de afdruk van toen ik vlak ervoor op het matras had gezeten. Dat gaat dus langzaam maar zeker weer omhoog

Niet teveel drukte en frutsels en zeker geen televisie

Als eerste weg gehaald uit de slaapkamer: de televisie. Leuk als je ziek bent (denk je) maar effectief? Bijna geen gebruik van gemaakt. Geeft alleen maar ‘ruis’ en in deze Netflix periode kun je altijd je laptop of telefoon erbij pakken als je perse in bed een serie of film wilt kijken. Geef mij maar het ouderwetse boek of – wanneer H. er teveel last van heeft als de lamp op mijn nachtkastje aanstaat – mijn e-reader (heeft ook van dat gefilterde licht wat veel zachter is voor je ogen. Zeker als je vlak na het lezen wilt gaan slapen). Oh trouwens Rory, als je deels zittend leest op je Decupré-matras, hoe werkt dat dan met de verschillende lagen traagschuim (drie) en koudschuim (twee). In een woord? Heerlijk. Ja, je voelt je billen wegzakken in het matras. Maar wil je verzitten – of juist gaan liggen om te slapen? Het vormt zich snel weer perfect naar je lichaam en houding waarin je zit of ligt.

Geen alcohol of koffie kort van te voren

Broodje aap of niet? Ik ben geen wetenschapper, en ik kan mij nog uit de pre-coronatijd herinneren dat ik aan het einde van een lekker diner in een restaurant toch echt kon genieten van een lekkere cappuccino om de maaltijd af te sluiten. Sliep ik daar slechter van? Tja, dat is en blijft persoonlijk (denk ik. Al heeft cafeïne natuurlijk wel een bepaalde werking). In mijn geval heeft de hoeveelheid voedsel en alcohol meer invloed op mijn slaapgenot dan een kop koffie. But better safe then sorry zullen we maar zeggen. Onlangs merkte ik dat een grote kop kruidenthee of een flink glas water vlak voor het slapen ook niet echt bevorderlijk is voor de slaap. Ik werd veel te vaak wakker (om te plassen. Ik zeg het maar zoals het is).

Oeps, toch nog even op de telefoon kijken

Nee, niet doen. Echt niet. Ook al luister je naar een slaaphypnose – ik schreef het al eerder – zoals die van Menno Bandini (ook te vinden op Spotify), of naar de affirmaties van Louise Hay. Doe alleen dat wat je moet doen en laat je niet verleiden tot nog éven kijken of je mail hebt (waar gebeurd. Hele vervelende mails kwamen juist in de avond binnen. Als je dat leest voor het slapen gaan? Geloof mij, dat is zéker niet bevorderend voor je slaapgenot) of nog erger, even je social media kanalen doorlopen. Voor je het weet is het middernacht en houd je nog maar een paar uurtjes over om te slapen. En sta je zo stijf van de adrenaline dat slapen niet lukt… Been there, done that.

Tot slot…

Resumerend kun je heel veel doen aan je omgeving om je slaapgenot te bevorderen. Voor mijzelf is het matras waar ik op lig het allerbelangrijkste (naast de eerder genoemde breedte van het bed). Mijn slaap is drastisch verbeterd sinds we op onze nieuwe Decupré-matrassen slapen. Ik kan nu ook (veel) later naar bed gaan dan eerst (normaal gesproken lag ik er om half tien al in) en toch precies zo uitgeslapen zijn. De kwaliteit van de slaap is voor mij dan ook belangrijker dan de duur van diezelfde slaap. En daar ben ik heel blij mee, want ik merk serieus dat ik op deze manier met veel meer energie de dag doorbreng. Ik voel mij uitgerust en fijner. En dat is niet alleen voor mij, maar ook voor mijn omgeving heel fijn.

Wist je dat je een adviespaneel kunt invullen? En dat je aan de hand daarvan in contact komt met een professional die samen met jou alles doorloopt en je brengt tot de keuze voor een van de zes matrassen?

Hoe vergroot je jouw slaapgenot?

Heb jij al eens gehoord van het (traagschuim)matrassen merk Decupré? En op wat voor matras slaap jij?

Tot de volgende keer.

Rory Blokzijl

 

 

De beide Sept Core traagschuimmatrassen heb ik ontvangen van Decupré

 

Ja! Stuur mij meer tips, adviezen en persoonlijke verhalen.

[ Vul je mailadres in en klik op ok! ]