Stress, yoga en rugpijn. Het effect van stress op je rug

Stress, yoga en rugpijn. Het effect van stress op je rug

In Lifestyle, Persoonlijk by Roryblokzijl3 Comments

Het effect van stress op je rug? Dat is er zeker en helaas ben ik daar wel een ervaringsdeskundige in (geworden). Wat is stress eigenlijk? Behalve – lijkt wel – een steeds meer en veelvoorkomend probleem in onze samenleving. We hebben allemaal wel door dat we leven in een snelle en hectische wereld, en dat het daardoor moeilijk kan zijn om te ontspannen en tot rust te komen. En daar komt het … stress kan een aantal negatieve gevolgen hebben op onze gezondheid (zowel geestelijk, maar ook lichamelijk)  waaronder rugpijn.

Het effect van stress op je rug

Rugpijn is op zich een veel voorkomende klacht en het kan worden veroorzaakt door een verschillend aantal factoren, zoals bijvoorbeeld overbelasting, een verkeerde houding en blessures. Maar wist je dat stress óók een rol kan spelen bij rugpijn? Stress slaat zich op in je lichaam en spanning zet zich vaak vast in de onderrug.

Hoe zit dat nu?

Wanneer we stress ervaren, worden er bepaalde hormonen in ons lichaam aangemaakt (zoals cortisol). Deze hormonen kunnen ervoor zorgen dat de spieren in onze rug verkrampen, waardoor we rugpijn kunnen krijgen. En vergeet niet dat stress ook kan leiden tot een slechte houding, wat ook weer rugpijn kan veroorzaken.

Shit, nu kan ik niet sporten

Het eerste dat ik toch wel wilde doen was het even aankijken. Al baalde ik tegelijkertijd weer van het feit dat ik mijn fijne workouts dan even moest laten zitten. Ik wilde er namelijk juist flink tegenaan gaan voor de vakantie. Maar na drie dagen flinke yoga workouts merkte ik ineens dat ik door mijn voet zakte. En vlak daarna begon de pijn in mijn onderrug. Toch wil ik niet alleen de workouts de schuld geven, omdat ik weet dat ik (erg) lang onder behoorlijke tijdsdruk en stress heb gewerkt.

Uhm, maar inderdaad heb ik ook erg veel stress ervaren

Vlak dat ook niet uit trouwens. Een hoge werkdruk, weinig tijd voor jezelf, een privé-situatie die niet ideaal is, dit alles zorgt voor behoorlijk wat stress en als ik het zo opschrijf klinkt het heel logisch, het effect van stress op je rug. Maar goed Rory, wat is nu belangrijk bij rugpijn en stress? Proberen die stress te verminderen natuurlijk. Een open deur, maar toch heel essentieel.

Het effect van stress op je rug verminderen? Hoe doe je dat dan?
  • Regelmatig blijven bewegen. Uit angst veel stilzitten is niet handig;
  • voldoende slaap krijgen. Neem eventueel een pijnstiller voor het slapen gaan. Ik werd door de pijn zo vaak wakker dat de kwaliteit van mijn slaap echt marginaal en beroerd was;
  • gezond eten, variatie daarin en voldoende vocht tot je nemen;
  • tijd vrijmaken voor ontspanning? Essentieel! Ik deed dat veel te weinig. Halleluja voor de afgelopen vakantie;
  • praten met een therapeut, een goede vriend(in) of desnoods je huisarts.
Even een check-up

Ik ben voor de zekerheid naar mijn huisarts gegaan. Er was niet eerder plek dan een week later op een maandag, toen was de pijn in mijn onderrug op zich iets minder geworden. Maar… note to self … de dag ervoor op en neer naar Groningen rijden (rit van twee uur enkele reis) was niet heel handig. Net als een serie buikspieroefeningen en wat krachttraining, dat had ik beter niet kunnen doen. Want de pijn in mijn onderrug was weer terug en zelfs nog helser dan eerst.

Soms moet je luisteren naar een ander

Afijn, de huisarts heeft alles heel goed gecheckt en doorgenomen. Het was geen zenuw of iets anders, geen uitstralende pijn maar puur rugpijn. Dat heeft dus met de spier te maken. Het zou dus heel goed kunnen dat dit het effect van stress op je rug is. Lang verhaal kort: ik moest pijnstillers nemen tijdens de lange autorit naar Zuid-Frankrijk (ik neem liever niet zomaar pijnstilling maar nu moest het) en dit gedoe kan weken duren. Nou ja, het is zoals het is.

Sidenote

Als je rugpijn hebt die niet overgaat, of als je last hebt van andere symptomen, zoals tintelingen, krachtverlies of uitstralende pijn, is het belangrijk om wel even naar je huisarts te gaan.

Wat kan helpen

Ook jij merkt het effect van stress op je rug? En je weet even niet wat je moet doen? Online yoga workouts kunnen een goede manier zijn om stress te verminderen en rugpijn te verlichten. Yoga biedt oefeningen die de spieren in je lichaam versterken en je flexibiliteit verbeteren. Dit kan helpen om je houding te verbeteren en rugpijn te voorkomen. En natuurlijk is yoga ook gewoon heel fijn om je mind rustiger te maken én je stressniveau te verlagen.

Do yoga!

Er zijn veel verschillende online yoga workouts beschikbaar, er is er altijd wel eentje die bij je past. Veel van deze workouts zijn gratis en je kunt ze thuis doen zonder begeleiding. Maar let op! Ik ben iemand die snel teveel en te goed wil doen, dan moet je dus wel opletten dat je geen blessures krijgt. Kies in ieder geval een yoga workout die speciaal is ontworpen voor mensen met rugpijn zoals deze van mijn favoriete ‘Yoga with Adriene’. Deze workouts zijn vaak rustiger en minder intensief dan de reguliere workouts. En ook deze site is heel fijn!

Tips voor het doen van online yoga workouts voor rugpijn
  • Begin met een korte workout en bouw de duur van je workouts geleidelijk op.
  • Luister naar je lichaam en stop als je pijn voelt.
  • Zorg ervoor dat je een comfortabele plek hebt om te oefenen.
  • Drink veel water voor en na je workout.

Heb jij weleens rugpijn? En zit dat eerder laag of hoog? En heb jij gouden tips? Laat het mij weten in de reacties!

Tot de volgende keer.

Rory Blokzijl