Geef mij maar een lekker bakkie (Opel) Mokka(-e)

Geef mij maar een lekker bakkie (Opel) Mokka(-e)

In Lifestyle by Roryblokzijl11 Comments

Een lekker bakkie (Opel) Mokka(-e)? Ik vond ‘m best goed gevonden eigenlijk. Jullie hebben inmiddels wel door dat ik – als vrouw – dol op auto’s ben. Het is gewoon heel leuk om met de tijd mee te gaan en de ontwikkelingen van een aantal favoriete merken op de voet te volgen. Als jullie mij volgen op Instagram hebben jullie mij al in een aantal bolides van Peugeot zien rondrijden: de 3008 GT, de 3008 Plugin Hybrid, de e2008, maar ook in de Citroën C5 Aircross Hybrid (ik heb zelf een Citroën C3 Picasso gereden) en natuurlijk in een aantal mooie auto’s van Opel. De allereerste? Dat was mijn kennismaking met de Opel Karl. Klein van formaat, maar wat een fijne auto om in weg te rijden. En laat ik ook de super complete Opel Grandland X niet vergeten, waar we in 2019 mee naar de Bourgogne zijn gereden.

“Dat saaie ding!”

De tweede van Opel was deze Opel Mokka. Een plaatje en een lust voor het oog. Niet als je de TopGear mag geloven overigens, maar die schrijven wel vaker met een specifiek oordeel. Wat ze zeggen over ‘mijn’ huidige Opel Mokka (het vorige model dus), ik citeer: “De Opel Mokka, dat was toch dat saaie ding met die ingebouwde fietsendrager?“. Maar ook: “De nieuwste generatie mist de ingebouwde magneet voor ANWB-stelletjes“. Tenenkrommend. Met name omdat ik – echt niet de hipste, maar zeker niet iemand uit het jaar kruik – de ‘oude’ Mokka oprecht een mooie auto vond en vind.

Geef mij maar een lekker bakkie (Opel) Mokka(-e)

“Vrouwen die in een Renault Scenic rijden zijn spuuglelijk”

Zoals hetzelfde TopGear (Magazine) ook schreef over het type rijder van een Renault Scenic: “Vrouwen die in een Renault Mégane Scenic rijden zijn spuuglelijk“. Ik stuurde even een foto van mijzelf naar TopGear Magazine… Jeremy Clarkson heeft nu nog spijt dat hij dat heeft gezegd. En ik heb een mooi ‘The Stig’-shirt (echt een collectors item) ontvangen om dat te bewijzen. Maar ik dwaal af. Hoe gaaf is het dat ik – ik spreek over de tijd nog vóór corona – tijdens een te gek event van Opel mocht kennis maken met een concept auto van de future: de elektrische Opel GT X Experimental. Tijdens datzelfde event werd de elektrische Opel Corsa (Corsa-e) onthuld en kwam ook de Grandland X Hybrid 4 in beeld. Maar dat ‘studiemodel van de toekomst’ hè, daar had ik wel wat mee (net als met de klassieker, een Opel GT trouwens. Maar dat is weer een ander verhaal).

Geef mij maar een lekker bakkie (Opel) Mokka(-e)

By the way… there is the Mokka-e [dat rijmt]

En hoe tof is het wel niet dat ik nu een week lang mocht rondcrossen in het nieuwste model (en dan ook nog elektrisch), namelijk de Mokka-e. En eerlijk is eerlijk, toch heel wat anders dan de Opel Mokka waar ik nu alweer jaren in rondrijd. Het model is minder hoog, dat dan weer wel (en dat vind ik juist een hele fijne kwaliteit van het vorige model Mokka – echt een  mini-SUV – waar ik nu in rijd) maar de looks and feel van de Mokka-e? Wow! En dan hadden we nog een redelijk ‘kaal’ model mee gekregen qua features. Maar dan heb ik het trouwens niet over het uiterlijk. Want zie je die velgen? Dat zwarte dak? Die rode accenten? De rode stiksels op de stoelen? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat een beauty!

Geef mij maar een lekker bakkie (Opel) Mokka(-e)

Iedere dag een ritje in de Opel

Enne, dat werd gezien. Ik heb nog niet eerder zoveel aandacht op de weg gehad. En dan niet voor mij, maar voor mijn bolide! In een week tijd kan je niet zo heel veel – het was dan wel zomervakantie en ons kind was thuis, maar het werk gaat door – maar toch hebben we iedere dag wel een rit(je) gemaakt. Bijvoorbeeld naar mijn broertje en mijn vader in Nieuwegein. Regelmatig gingen we even ’t Gooi in. Een rondje Naarden-Vesting doen. Laren wat beter verkennen. Vriendjes maken met de Porsche Macan. Heerlijk! De actieradius van deze elektrische Mokka-e? Is spot on. Zo’n 300 / 350 kilometer haal je echt wel. En anders laad je toch tussentijds (snel) op? En kan het echt niet anders? Dan is er niet alleen een oplaadkabel voor een lader beschikbaar, maar ook eentje voor de ‘gewone’ stroom. Dus dan zou je ‘m ook gewoon via het keukenraam in het stopcontact kunnen doen. Het duurt wel wat langer dan, maar hé de mogelijkheid is er.

Geef mij maar een lekker bakkie (Opel) Mokka(-e)

Maar vertel eens wat meer over de Mokka-e?

Heb je even? Heb je het robuuste design gezien? De indrukwekkende velgen. En natuurlijk de Vizor! Die omkadert de Intellilux LED Matrix koplampen zo mooi (en wist je trouwens dat die – afhankelijk van de situatie – automatisch schakelen tussen grootlicht en dimlicht?). Dat het dashboard naar de bestuurder is gericht is iets wat ik persoonlijk heel fijn vind. Niet meer te ver naar rechts kijken, heel comfortabel. De ‘Adaptive Cruise Control’ vindt H. heel erg handig. Ik moet bekennen dat ik dat nog steeds niet heb geprobeerd omdat ik graag zelf de controle wil houden. Maar ja, dan rijd je eigenlijk ook gemakkelijk soms te hard. Niet voor niets heb ik te horen gekregen dat ik ‘rijd als een man’. Hmmm, dat zien we dan maar als een compliment.

Geef mij maar een lekker bakkie (Opel) Mokka(-e)
Features baby

En denk ook aan de ‘Lane Departure Warning’. Heel handig, want iedereen heeft weleens van die momenten (moet je niet achter het stuur hebben, ben ik helemaal met je eens. Maar soms gebeuren dingen) dat je aandacht heel even verslapt. Doordat je moe bent, wordt afgeleid door het een of ander. Of je moet niezen (ik noem maar een dwarsstraat). Deze feature waarschuwt je tijdig. De auto geeft je dan een hoorbare en zichtbare waarschuwing wanneer je zonder richting aan te geven een rijstrookmarkering overschrijdt. Handig. Ik kan niet anders zeggen. De ‘Lane-Keep Assist’ daarentegen kan ik weleens als heel vervelend ervaren. De auto ‘trekt’ je dan als het ware terug in de baan. Maar soms komt het voor dat een weg overloopt in een andere en dat je daarin meegaat. De auto herkent dat niet altijd en dan moet je feitelijk tegensturen. Het is een kwestie van wennen, but still.

Geef mij maar een lekker bakkie (Opel) Mokka(-e)
Achteruitrijden, leuker kunnen we het niet maken

Oh ja! Ook een asset. De panoramische 180 graden achteruitrijcamera. Love it. De ‘Advanced Park Assist’ klinkt heerlijk, maar heb ik serieus even gemist. Net als de navigatie. In de korte tijd heb ik helaas niet uit kunnen vinden hoe ik dat had kunnen koppelen. Nu moet ik toegeven dat ik niet super technisch ben en ik dit soort dingen meestal aan H. overlaat. Maar ja, die was ook gewoon door aan het werken dus dat ging niet helemaal soepel. Dat zijn nu net de dingen die ik de volgende keer wat beter zou willen uitzoeken zodat ik ook daarover meer kan vertellen. Maar los van dit alles … bekijk de foto’s in dit artikel en geniet! Dat deed ik in ieder geval wel.

Factsheet

De Mokka-e GS Line 11kW 136 pk at Blanc Banquise heeft een rijklaar consumentenprijs inclusief btw en bpm van € 38.899,- Voor de kleur White Jade komt er € 199,- bij.

Type motor – 50 kWh-Elektrisch
Maximum vermogen kW/pk – 136 pk
Type versnellingsbak – 11 kW boardlader
CO2 uitstoot – 0
Energielabel – A

Standaard uitrustingsniveau met o.a.: Opel Connect, eco rijmodus, keyless start, donker getinte ramen achter, achteruitrijcamera, warmtepomp om de auto voor te verwarmen of te koelen op afstand.

Geef mij maar een lekker bakkie (Opel) Mokka(-e)
Zo, met deze foto heb ik ook mijn ‘pitspoes-goal’ gehaald 😉

Heb jij nog vragen over de Mokka-e? En wat is iets dat er voor jou uitspringt?

Tot de volgende keer.

Rory Blokzijl