Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?

Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?

In Gezichtsverzorging & make-up, Lifestyle by Roryblokzijl17 Comments

Ja, wat hebben een trendwatcher en beauty-events eigenlijk met verdraagzaamheid en saamhorigheid te maken? Voor mij – verrassend genoeg – meer dan je zou denken. Mijn verhaal begint … bij het openbaar vervoer. Het is een manier van reizen die ik steeds meer omarm. Natuurlijk is alles (vaak) sneller met de auto en bereik je de eindbestemming daarmee over het algemeen heel makkelijk. Toch heeft het openbaar vervoer ook voordelen.

Alles staat in de steigers

Zittend in de trein is voor mij ideale tijd om blogposts te schrijven. Of om te ontspannen terwijl ik lees in mijn e-reader. En soms kan het gewoon heel lekker zijn om even niets te doen. Blik op oneindig. Geen (verkrampte) blik op de vaak drukke weg en mede-weggebruikers die allerlei capriolen uithalen waardoor jij heel alert moet zijn. Toen ik ergens in de voorgaande weken dan ook in het centrum van Utrecht moest zijn. Bij de Jaarbeurs. Waar eigenlijk – net als in Amsterdam en andere grote steden – heel veel aan de hand is met de weg. Opbrekingen, reparaties en eigenlijk staat de hele binnenstad van Utrecht in de steigers. Was voor mij de keuze snel gemaakt.

Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?
Cathelijne, die ons perfect begeleid heeft. Uitleg bij Absolution en Chi Cosmetics

Beauty Trade Special

Bus en trein zou het zijn. Waar ik naartoe ging? De persronde tijdens mijn allereerste keer bij de  Beauty Trade Special in de Jaarbeurs in Utrecht. Het wordt het meest inspirerende beauty event van de Benelux genoemd en ik kan dat nu ook bevestigen. Geweldig! Ik heb mijn ogen uitgekeken. Zo leuk trouwens om collega-bloggers weer te zien, te ontmoeten of te leren kennen. Saamhorigheid to the max. Tijdens de perstour werden de merken van de voor de ‘Professional Beauty Product of the Year 2019’ genomineerde producten bezocht, waar we een korte uitleg (de presentatie van het betreffende merk mocht geloof ik niet langer dan drie minuten duren) kregen over het product en de achtergrond daarvan. Ik noem er een aantal.

Saamhorigheid onder de genomineerden

Genomineerd als Professional Beauty Product of 2019 in de categorie ‘groene cosmetica’ is het serum Blue Itis Treatment van Chi essential cosmetics. 100% groen en van grote waarde bij huidontstekingen. De basis van het serum wordt gevormd door tamanu en blauwe kamille, aangevuld met de oliën van kokos, rozenbottel, jojobae, lavendel, geranium, melisse en helicryse. Wat ook grote indruk op mij heeft gemaakt is de nieuwe ‘Huber 360® FIIT’, een nieuw systeem waarmee je in 10 minuten (!) een complete workout doet. En wat dacht je van het nieuwste product van Marc Inbane ‘perle de soleil’, bruiningsdruppels met 4-voudige tanningtechnologie. Meng een paar druppels met je dagverzorging en klaar ben je.

Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?
Care Cosmetics was met maar liefst vier producten genomineerd, Medik8 en [Comfort Zone]

Van menopauze via ‘divine cover’ naar ‘liquid peptides’

Menopauze? Ik ben er nog niet mee bezig. Jij wel? Sublime Skin (de best verzorgende anti-ging lijn van [Comfort Zone] is uitgebreid met een product, speciaal gericht op de effecten van hormon-aging. Karaja make-up liet ons de nieuwste ‘Divine Cover’ foundation zien, een exclusief nieuw product en de basis voor een stralende teint. Mijn opperste aandacht ging uit naar het nieuwe product van Medik8 ‘Liquid Peptides’, een 30% peptide serum met baanbrekend drone-afgiftesysteem. “Wat is dat dan?!?“, hoor ik je denken. Een eenvoudige uitleg: ‘Matrixyl 3000’ zorgt voor stimulatie van de collageenproductie, ‘argireline’ minimaliseert zichtbaar expressierimpels en ‘koper peptide complex’ zorgt ervoor dat het serum ook diep in de epidermis komt. Ik popel om het te proberen.

Bevorderen van saamhorigheid

Twee merken hebben mij geraakt met hun product. De eerste was IK Skin Perfection met hun ‘Silky Organic Recover Box’, een beauty giftbox voor mensen in een intensief behandeltraject bij chemo, bestraling en intensieve medicatie. En het haargroeiserum ‘Esthecin’, wat is ontwikkeld door Yvonne en Hans Coolen, voor hun dochter Esther. Hans is arts en toen hun dochter door een onverklaarbare reden een heel groot deel van haar haren verloor – en de medische wereld geen oplossing kon vinden – besloten hij en Yvonne om samen iets te creëren wat hun dochter zou helpen. En dat is ze gelukt. Beide verhalen roepen bij mij een gevoel van verbondenheid, saamhorigheid op.

Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?
IK Skin Perfection, Esthecin en Marc Inbane

Beauty Brands Agency

Na de persronde was ik ook nog uitgenodigd voor het persvent van Beauty Brands Agency. Melissa en ik kennen elkaar inmiddels al wat jaartjes (en ook waren we allebei genomineerd voor de VIVA400 2016, waar we heel veel lol hebben gehad) en ik ben altijd benieuwd naar alle ins and outs van haar mooie merken. Ik noem ZOYA waar ik al eerder over schreef, dé BIG10Free nagellak. Nieuw voor mij zijn de merken Mitomo (Japanse huidverzorging met een ‘spannende’ touch. Ik kreeg onder andere een Syn-Ake & EGF-sheetmask om te proberen. De basis hiervan is slangengif).

Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?

Meest prachtige yogamat ‘ever’

De merken ALTEYA Organics (een Bulgaars huidverzorgingsmerk, met als basis Rose Jasminium Rejuvenating Complex), Aqua-licious (duurzame waterflesjes gemaakt voor hergebruik, maar ook yogamatten, hammamdoeken, roundies, beachbags en clutches) kende ik ook nog niet. Zó fijn dat ik de prachtige yogamat met de bijzondere leeuw heb gekregen om uitgebreid te testen tijdens mijn lessen poweryoga en (hot) yoga, zoals yin, bikram en hatha yoga.

Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?
Mooie merken van Beauty Brands Agency. En check de mooie yogamat van Aqua-Licious

MOOI The Apartment

Moe maar voldaan ging ik weer naar huis. Om de volgende dag wederom de trein te nemen naar een van mijn favoriete events: MOOI The Apartment. Dat wil zeggen, dat dacht ik te doen. Via allerlei omwegen en wachtrijen belandde ik uiteindelijk in een overvolle trein naar Amsterdam. De bovenleiding bij Weesp bleek defect en het hele treinverkeer had daar ontzettend veel last van. Dan komt ‘Holland op zijn kleinst’ naar boven. Terwijl ik bijna in paniek raakte omdat het heel benauwd was en iedereen tegen mij aanduwde. Gingen mensen in discussie wie wel en niet de trein in mocht en waarom. De saamhorigheid was ver te zoeken.

Let’s get phygital!

Dankbaar dat ik mijn eindhalte had bereikt, bleken helaas ook de bussen een vertraging te hebben opgelopen. Koud en wat hyper kwam ik uiteindelijk bij de mooie locatie aan (Loods 6) en kon ik gelukkig even ‘landen’ tijdens de ontzettend leuke presentatie van trendwatcher Pernille Kok-Jensen. Ik was letterlijk geïntrigeerd door haar aanstekelijke en inspirerende verhaal over de vier stromingen die zij onderscheidt en in haar presentatie nader toelicht. Ik noem: Sensory Fetishism (het prikkelen van alle zintuigen), Holistically Happy (op weg naar de ultieme versie van jezelf), Mass Avant-Garde (als niche de norm wordt / mash-up) en Home Alchemy (een beetje magie in het alledaagse, DIY).

Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?
Trendwatcher Pernille Kok-Jensen, de mooie sieraden van Ti Sento en de collecties van Tom Tailor

#selflove

Na een heerlijke latte van Donnies koffie was ik er klaar voor en begaf ik mij onder de vele mooie merken met hun enthousiaste verhalen. Ik noem een Tom Tailor (zij hebben recentelijk ook een plussize lijn gelanceerd). Een heren-, dames- en kinderkledingmerk met een campagne die in het teken staat van: ‘Say yes to yourself‘! Zij focussen op het feit dat we geen kopie zijn, maar juist onze unieke zelf. Grappig genoeg kwam ik erna terecht bij de vertegenwoordigers van Carolina Herrera, waar ik na een korte ‘test’ bleek te horen bij de ‘good girls’. En stiekem vind ik het ook leuk om bij team #goodtobebad te horen. Ik heb het natuurlijk over het nieuwe eau de parfum: GOOD GIRL. Een sensuele geur waarin een zekere dualiteit zit, zowel vrouwelijkheid als de duistere kant.

Accessoires, ik ben er dol op

De High Summer collectie van Cowboysbag heeft een enorme aantrekkingskracht op mij. Lichte, zachte kleuren in zowel kleine als grotere tassen in ronde vormen, backpacks, laptop bag en nog veel mee. En dat alles in mooi en zacht leer. Hebberigmakend. Net als bij de stand van MyJewellery waar Evita mij allerlei moois liet zien. Oorbelletjes, armbanden met mooie woorden en quotes. Ik zie ze vaak genoeg in de boetiekjes waar ik met enige regelmaat kom om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends.

Keune, Sushi Samba en Lookx

Wat ik nog meer heb gezien? Ik kreeg tips voor haarproducten van Keune, terwijl ik tegelijkertijd een mooi, persoonlijk gesprek had over het veertigplus (en moeder) zijn. Dat zijn ook de mooie momenten van dit soort events. Mensen waaronder gelijkgestemden ontmoeten. Na een lunch van Sushi Samba (heer-lijk) streek ik neer bij Cindy van Lookx. Zo fijn om het enthousiasme te zien en te ervaren van deze co-founder van dit mooie merk huidverzorging en make-up. Hun in Zwitserland gemaakte huidverzorgingsproducten worden goed getest alvorens het in de markt wordt gebracht. Ik ben erg blij met de 4 in 1-primer (SPF 30) die ik inmiddels bijna dagelijks gebruik.

Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?
Bondi Sands, overheerlijke sushi en mocktails van Sushi Samba en de prachtige gem bottle van Manipura

Saamhorigheid: yoga, spiritualiteit en Manipura

Wist je trouwens dat Garnier nu ook een biologische lijn heeft ontwikkeld? Ook daarvan kreeg ik het een en ander mee om te testen. En binnenkort ga ik het echt uitproberen, de ‘Self Tanning Foam’ (1 Hour Express) van Bondi Sands. Het leek mij altijd zo’n gedoe, maar na de uitleg die ik heb gekregen ga ik het toch eens testen. Keep you posted. Met Tati en Asaf van Manipura heb ik ook zó fijn gesproken. Wat zij zelf zeggen: “Our passion for making extraordinary Malas from Earth’s Gemstones kept pushing us to design meaningful, environmentally-conscious products that inspire the heart and spark a positive change in people’s lives“. Denk aan de prachtige waterflessen met een kristal daarin, sieraden en een heel positieve levenshouding en je wordt direct helemaal enthousiast. Hier kom ik later nog uitgebreid op terug.

I love Juna Lane

Last but not least had ik nog een ander bijzonder gesprek met Ellen en haar collega van Juna Lane. Een nieuw Nederlands kledingmerk voor meisjes en vrouwen. Denk aan een comfortabele pasvorm, fijne materialen (viscose, katoen en nog meer) en mooie prints en designs. Makkelijk met elkaar te combineren, maar zeker ook met hetgeen wat je zelf al in je kast hebt liggen. Vrouwelijke kleding, toch ook een tikje stoer en exclusief. Ik heb het een en ander toegestuurd gekregen en via Instagram houd ik je vanzelfsprekend op de hoogte. Ik ben heel blij dat ik dit fijne merk heb ontdekt.

Van ‘Holland op zijn kleinst’ naar saamhorigheid

Je had het eerder over saamhorigheid Rory? En dat terwijl je ook sprak over ‘Holland op zijn kleinst’ in de propvolle treinen door de kapotte bovenleiding. Dat klopt, want terwijl het in de ochtend een geduw en getrek was om de trein in te komen, was de sfeer ’s middags – terwijl het net zo druk was in de treinen – heel anders. Althans, als je jezelf er voor openstelt. Ik heb gesprekken gehad met vrouwen die ‘het verkeer’ naar de deuren aan het begeleiden waren. Reizigers, net zoals jij en ik. Door dit soort gesprekken wordt de sfeer heel anders en komt de saamhorigheid naar boven. Met zijn allen kan je het alleen maar beter en mooier maken, door open te staan voor contact. Een mooi einde van een intensieve dag.

Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?
Geweldige avond tijdens de gala-uitreiking (foto links en rechtsonder: Sonja van Beautysome

Op de rode loper naar de gala-uitreiking

Oh, en wist je dat ik de zondag daarop ook nog aanwezig ben geweest bij de gala-uitreiking van de Beauty Awards en de Professional Beauty Product of the Year 2019? Juist, de uitreiking van de beauty awards van de genomineerde producten die ik eerder die week – tijdens de persronde van de Beauty Trade Special – heb leren kennen. Tegelijkertijd wordt tijdens dit prachtige event (zo bijzonder hoe iedereen zich heel stijlvol aankleedt) de wereld van de schoonheidsspecialisten terecht naar een higher level getild. Niet alleen wordt er per regio bepaald wie zich de ‘Schoonheidsspecialiste van het jaar’ mag noemen. Ook de schoonheidssalons zelf dingen mee naar de prijs ‘Schoonheidssalon van het jaar, klein’ en ‘Schoonheidssalon van het jaar, groot). En niet te vergeten de uitreiking van de ‘Newcomer of the Year’.

Na een galadiner gewoon twee uur een dansje doen

Dit alles werd gecombineerd in een wervelende avond waarin Kim Kötter alles feilloos presenteerde. We genoten van een heerlijk driegangendiner. Waarin ook allerlei showacts plaatsvonden. En ook de feestelijke afterparty (waar ondergetekende gewoon twee uur non-stop heeft gedanst). Saillant detail, bij thuiskomst om 1 uur ’s nachts kon ik niet in slaap vallen. Zag ik de klok 3 uur aantikken. Ging om 6 uur de wekker. En was ik de hele volgende dag gewoon toch helemaal heppiedepeppie vol energie. En heb ik zelfs nog een les in de sportschool gevolgd.

Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?

Professional Beauty Product of the Year 2019

Allemaal leuk en aardig Rory, maar wie hebben er nu gewonnen? Daar komt ie. In de categorie Gezichtsverzorging: Silky Organic Recover Box van IK Skin Perfection. In de categorie Lichaamsverzorging: Cerazyme Rejuvenation Wax van Depileve. Categorie Groene Cosmetica: Le Booster Lift van Absolution. In de categorie Make-up: Divine Cover van Karaja. En in de categorie Apparatuur: Pascaud Contour van Pascaud Care. Hoe je de saamhorigheid merkt? Iedereen gunt het elkaar en juicht elkaar toe.

Beauty Award 2019

Van de genomineerden voor de Beauty Award 2019 is Tessa Wopereis van ‘Meer dan Mooi’ uit Harreveld de ‘Newcomer of the Year’ geworden. De prijs voor ‘Schoonheidssalon van het jaar, klein’ is gegaan naar Eva Gundlach van ‘Beautiful Balance HuidCenter’ in Schiedam. ‘Schoonheidssalon van het jaar, groot’ is geworden: Evelien Leijten van ‘Evelien Résidence de Beauté’ in Ulvenhout. En dan natuurlijk de schoonheidsspecialistes van het jaar! Voor regio Noord is dat Lianne de Haan van ‘Boudoir City-Spa’ in Groningen. In de regio Midden/Oost ging Sevda Acar van ‘Beauty Junkies’ uit Hengelo met de prijs er vandoor. Jeanne van Rooij van ‘Derma-Zone Huidinstituut’ uit Son en Breugel heeft gewonnen in de regio Zuid en in regio West bleek Melissa Bak van ‘Skin Plus’ uit Rotterdam de winnares.

Wat hebben beauty, saamhorigheid en trendwatching met elkaar gemeen?

Je leest het al. Het was een druk weekje. En dan heb ik jullie nog niet eens verteld over de modeshow bij de winkel van Tumble ‘N Dry in Utrecht, waarin ons dochtertje van 7 jaar mocht meelopen (ja, op de zaterdag van hetzelfde weekend). Never mind, want ook daar was er veel saamhorigheid. De modelletjes die met elkaar gingen spelen. De lol die iedereen samen heeft gehad. Hiervan hebben jullie wellicht mijn post en stories op Instagram voorbij zien komen.

Hoe was jouw week?

Tot de volgende keer.

Rory Blokzijl

 

Voor de genoemde events ben ik uitgenodigd

 

Ja! Stuur mij meer tips, adviezen en persoonlijke verhalen.

[ Vul je mailadres in en klik op ok! ]