Vrouwen en auto’s. Een heikel topic. Toch? Ik kan mij nog scherp voor de geest halen dat ik – net twintig – met Huib over auto’s sprak. “Ik heb zรณ’n mooie auto gezien!“. “Wat voor een?“, vroeg hij vol belangstelling. “Nou, een rode“. Tja. Rory en auto’s. Daar had ik destijds niet zoveel mee. Nog een leuke anekdote horen? Op de gracht in hartje Amsterdam geparkeerd hebben. Een seconde later weglopen en op zaalsterkte vragen:”Huib, heb je de autoradio wel onder de stoel gelegd?“. Need I say more?
Over Hummers en de kombaan
Ja, zo was ik bezig met auto’s destijds…not. Maar naarmate de tijd vorderde nam mijn interesse toe. En verdiepte ik mij ook echt in de modellen en types die er waren. Gewoon omdat ik het leuk vond. De TopGear werd gelezen. Events van Mercedes en BMW werden bezocht. Tijdens onze Westcoast-trip in de Verenigde Staten gewoon rondgereden in de grootste Hummer (ja, ik ook!). Mijn interesse in auto’s groeide en groeide. Toppunt was toch wel de Facebook-actie van BMW die ik had gewonnen. Een proefrit van drie dagen in de BMW 1-serie. Inclusief slipcursus in Lelystad. En het meest geweldige ‘รฉver‘. De snelle rit in de ‘kombaan’. Lyrisch was en ben ik er over.
Soms heb je pech met auto’s
Auto’s. Waar ik zelf in reed vraag je? Uhm… (korte stilte). Een Renault Mรฉgane Scenic. Ja. Tja. Allerlei opmerkingen werden naar mijn hoofd geslingerd. “Gezinsauto“. “Waar blijft de baby?“. “Tikje truttig voor jou hรฉ“. Het zal wel. Ik vond het een megafijne auto. Groot. Genoeg opties zoals twee electrische glazen schuifkanteldaken. The works. Hip? Nou nee. Maar wel superhandig. Ook al waren we destijds maar met zijn tweetjes. Wel een beetje pech gehad met deย auto, zoals later bleek. Veertien reparaties verder. Variรซrend van bobines tot lambdasondes. Gasklephuis tot uiteindelijk de versnellingsbak. Toen was het definitief over.
“Elk nadeel heb zijn voordeel”
Grappig detail. Toen ik in het TopGear Magazine een artikel van Jeremy Clarkson las waarin hij stelde dat vrouwen die in een Renault Mรฉgane Scenic reden spuuglelijk waren. Stuurde ik even een fotootje meeย bij deย mail waarin ik fijntjes uitlegde dat ik ‘not amused‘ was hiermee… Mijn mail werdย meteen gebombardeerd tot ‘brief van de maand’ en ik kreeg het felbegeerde ‘The Stig‘-shirt toegestuurd. Over auto’s en “elk nadeel heb zijn voordeel” gesproken…
ย #OpelKARLKids
In de periode post-Scenic richtte ikย mijn blik (met inmiddels een kleintje van 1 jaar oud) op de bijna nieuwe Citroรซn C3 Picasso. Want veilig, hoge instap, goede constructie en op zich toch best een stoere auto om te zien. Ik ben er heel blij mee. En toen kwam ineens het superleuke #OpelKARLKids-event op mijn pad. Werd ik geconfronteerd met een kleinere, maar heel sportieve auto. Die heerlijk reed. Met allerlei extra’s en pakketten speciaal gericht op moeder en kind. Je kind naar de peuterspeelzaal brengen? Even de stad in? Parkeergarage of kleine plekjes langs de gracht? Everything is possible met KARL, de nieuwste telg van de Opel-familie.
ย Van proefrit tot uitgebreide test…ik heb er zin in!
Maar hoe kan je nu zo enthousiast zijn na een korte proefrit? Nou, dat voel je gewoon. Mijn interesse is in ieder geval gewekt. Lekker pittig en sportief op de snelweg. Makkelijk wendbaar. Fijne extra’s. Maar het wordt nog fijner. Ik mag de auto – samen met Mila – uitgebreid testen. Houd er rekening mee dat ik veel situaties zal proberen die inherent zijn aan het leven van een moeder met kind. (Passen al die tassen met kleding er wel in? Ok, of gewoon boodschappentassen dan). Hoe rijdt de auto tijdens de spits? Is parkeren makkelijk op kleine plekjes? Wat is de toegevoegde waarde van Park Assist? Op die vraag en veel meer hoop ik antwoord te geven.
Vertel eens. Wat is voor jou – als moeder – de belangrijkste ‘asset‘ van een auto? Waar vind jij dat ik op moet letten tijdens het testen?
Tot de volgende keer.
Rory Blokzijl