Menopauze, wat is het en wat helpt?

Menopauze, wat is het en wat helpt?

In Lifestyle by Roryblokzijl12 Comments

De menopauze, een onderwerp dat ik eigenlijk zo lang mogelijk heb vermeden. Niet uit angst overigens, of weerstand. Meer dat ik er – voor zover ik wist – geen ‘last’ van had en dus ook geen zin had om mij erin te verdiepen. Net zoals met de pubertijd bijvoorbeeld. Ik geloof niet dat ik ooit de behoefte heb gevoeld als puber om mij in te lezen in alle ins and outs rondom het fenomeen. Toen ik net moeder was en de ’twee is nee’-fase van mijn dreumes in beeld kwam. Tja, toen heb ik wel wat gelezen over de peuter puberteit. Dat dan weer wel.

Menopauze? Wat is dat

Maar die menopauze dus. Wat is het eigenlijk? Een rondje Google vertelt het een en ander: “Tijdens de menopauze verandert je lichaam en dat is onvermijdelijk. Je figuur, haar, huid, vrijwel alles lijkt te verouderen (en snel ook) zodra de menopauze – ook wel overgang genoemd – zich aandient. Zou je dit als een soort van tweede levensfase kunnen zien?” Klinkt niet heel optimistisch en leuk moet ik zeggen. Vind je het gek dat ik dit soort wetenswaardigheden niet wilde lezen!

Beware, beware

Kijkend naar de puur statische informatie, lees ik dat de gemiddelde leeftijd waarop de menopauze begint 52 jaar is, al is ieder persoon – iedere vrouw – anders. Een tip die ik veelvuldig zie en waar ik verdrietig van word: “Vraag eens aan je moeder wanneer het bij haar van start ging? Vaak is het genetisch bepaald“. Tja, dat kan ik dus niet meer omdat mama onverwacht in 2018 is overleden. Ze werd opgenomen in het ziekenhuis en overleed binnen twee weken. Dan ben je met heel andere dingen bezig en dus heb ik het nooit kunnen vragen. Ik kan alleen van mijn eigen ervaring uitgaan.

Wat theorie: perimenopauze

Naar het schijnt heb je een aantal periodes waar de menopauze / de overgang uit bestaat. Ineens worden je menstruaties onregelmatig (daarom is het zo goed om ze altijd bij te houden. Ik doe dat in het jaaroverzicht van mijn fysieke agenda). Terugkijkend begon dat bij mij denk ik toch wel ergens rond mijn vijftigste, al had ik dat eigenlijk helemaal niet door. Het was nog steeds regelmatig, maar ineens zaten er niet meer drie weken tussen de menstruaties. Ongemerkt liep dat steeds meer terug totdat ik ineens eens in de drie weken ongesteld werd. Dit jaar merkte ik voor het eerst dat ik gewoon serieus ruim een maand had overgeslagen (dus geen twee weken ertussen, maar bijna twee maanden). Wist je dat de perimenopauze wel zes jaar (of langer) kan duren, en deze eindigt één jaar na je laatste menstruatie?

Menopauze, wat is het en wat helpt?

Wat zijn dan precies de symptomen van de menopauze?

Poeh. Je hebt klassieke symptomen, maar ik denk dat iedere vrouw het wel op zijn eigen manier meemaakt. Stel je bent zo’n 12 maanden achter elkaar niet meer ongesteld geworden? Dan zit je toch echt wel middenin de menopauze. Dat heb ik dus nog niet ervaren. Wat er dan specifiek gebeurt? De oestrogeen-waardes kelderen naar beneden. Je ervaart volop hormonale schommelingen die je lichaam kunnen veranderen. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van opvliegers (ineens heel warm worden en transpireren. Dat kan zowel ’s nachts als overdag). En er is nog veel meer over te zeggen, maar voor de medische zaken kun je beter een medisch expert raadplegen.

En verder?

Nou ja, heb je even? Ik lees over pijnlijke borsten, stemmingswisselingen. Moet ik nog even doorgaan? Heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Ok, lichamelijk dan nog even. Denk aan een huid die slapper wordt, er grauwer uitziet, je kunt een dunnere haardos krijgen en als je pech hebt gewichtsschommelingen. De geestelijke symptomen zijn er ook nog, maar die negeer ik nu wel even.

Postmenopauze

Whut? De overgang kan misschien wel tien jaar aanhouden en daarna kom je in de laatste fase terecht, de zogenaamde postmenopauze (denk aan de leeftijd tussen de vijftig en zestig jaar volgens een aantal sites die ik heb bezocht). Je merkt het aan je huid, die eerder genoemde oestrogeen-waardes dalen nog meer. Kortom, informatie waar ik ook niet heel blij van word. Al betekent het wel dat je met deze kennis je kunt voorbereiden op de komende jaren en jezelf heel goed kunt verzorgen, zowel vanbuiten (huidverzorging) als van binnen (goed hydrateren, gezond eten, bewegen en bijvoorbeeld het nemen van supplementen specifiek gericht op de menopauze).

Yummygums Menopause

Nu was ik zelf – tijdelijk – gestopt met het nemen van supplementen omdat ik dat in mijn beleving best wel lang heb gedaan. Fijne producten overigens zoals het collageenpoeder dat ik een flinke periode tot mij heb genomen. Dat echt wel wat heeft gedaan voor de conditie van mijn haar, huid en nagels. Maar nu ik inmiddels 52 jaar ben is het toch wel goed om mij te richten op supplementen die specifiek geschikt zijn voor de (levens)fase waar ik mij nu in bevind. Hence, de Yummygums Menopause.

Hoe doe ík het?

Elke ochtend eet ik na het ontbijt mijn twee suikervrije gummies met bramensmaak (gemaakt met natuurlijke kleur- en smaakstoffen). Easy as that. Geen gedoe met slikken van pillen of capsules, of poeder oplossen in water, gewoon lekker kauwen. Ik vind ze lekker, ze zijn dus suikervrij, bevatten een mix van vitamines en natuurlijke extracten (teunisbloem, monnikspeper en salie) en het kost mij echt geen enkele moeite om ze iedere ochtend te nemen.

Menopauze, wat is het en wat helpt?

Vitamines anyone?

Vitamine B6 helpt bij de regulering van hormonale activiteit en is gunstig voor een goede, geestelijke balans. Vitamine B12 ondersteunt je natuurlijke energie. Je vindt ook nog vitamine E in de Yummygums Menopause. Niet vervelend dus.

Wat zegt Yummygums zelf?

De vegan en natuurlijke 100% halal gummies (vrij van gluten, lactose, gelatine, zaden en noten) helpen bij opvliegers, nachtelijk zweten en ondersteunt bij stemmingswisselingen. We gebruiken enkel hoogwaardige ingrediënten, natuurlijke kleur- en smaakstoffen en geen ingrediënten van dierlijke afkomst. Als bindmiddel gebruiken wij pectine – uit groente en fruit – in plaats van gelatine. Onze gummies zijn dus 100% vegan! Daarnaast zijn Yummygums ook halal en vrij van allergenen. Zo kunnen wij er voor iedereen zijn“.

Zelf kun je er ook nog iets aan doen

Want ik geloof heilig in positiviteit en het effect dat het op je heeft. Goed voor jezelf zorgen dus zei ik al. Neem jij de tijd om te mediteren? Voor je lijf te zorgen door voldoende te bewegen? Dat kan in de sportschool, maar ook online thuis (ik doe gemiddeld vier tot vijf keer per week aan yoga én ik doe graag buikspieroefeningen). Geen tijd? Tijd maken kan altijd. Ik heb het echt over tien tot veertig minuten maximaal per dag. De kracht van herhaling is zoveel belangrijker dan de lengte van een sportles. Kwaliteit boven kwantiteit.

Healthy living

De grote gemene deler: een gezonde levensstijl is belangrijk. Dus zorg je goed voor jezelf, zowel fysiek als mentaal. Wat dat betekent? Tijd voor jezelf nemen, goed slapen, verbinding voelen met anderen en voldoende beweging, net als een goed voedingspatroon trouwens. Al wil dat er nog wel eens bij inschieten. En natuurlijk is elk lichaam anders. Soms kan extra ondersteuning dan nuttig zijn, zoals met de gummies van Yummygums Menopause.

Ook een pluspunt wat zeker het benoemen waard is

Yummygums houdt bij de  productie rekening met duurzamere alternatieven en werkt op langdurige basis samen met wereldwijde NGO Vitamin Angels. Per elke verkochte pot maakt Yummygums een donatie over aan Vitamin Angels, waarmee één achtergesteld kind of zwangere vrouw wordt geholpen aan essentiële vitamines en mineralen. Ik vind dat altijd heel mooi om te lezen. Ze hoeven het namelijk niet te doen, maar kiezen ervoor ook wat goeds te doen voor de mensen die het kunnen gebruiken op deze wereld.

Resumerend

Ik ben erg benieuwd wat het mij op lange termijn brengt. Het lijkt alsof ik mij vaker wat evenwichtiger voel dan normaal. Aan de andere kant heb ik zeker nog zo mijn stressmomenten (al zijn die laatste niet overgangs gerelateerd denk ik.

Nieuwsgierig?

Wil jij de Yummygums Menopause ook eens proberen?  Voor een potje met 60 gummies (waar je dus een maand mee doet) betaal je € 29,50. Maar met code RORY20 krijg je maar liefst 20% korting.

Denk jij dat je al in de overgang bent? Of ken je iemand die dat is? Wat zou jij het meest lastige aspect vinden? 

Tot de volgende keer.

Rory Blokzijl

 

 

Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking

disclaimer